NAF Sykkel
Veihjelp: 08 505

Vær synlig i trafikken med lys og lykt på sykkelen

Av: Marte Aarland Nyhus

Nå som det begynner å bli mørkere igjen, er viktig å både se og bli sett i trafikken. Simen Thorvaldsen hos BikeFixx gir en innføring i riktig lysbruk i vintermørket.

Riktig bruk av lys og refleks

Sykler du etter mørkets frembrudd er det påbudt med lys både foran og bak, i tillegg til refleks. Bakpå sykkelen skal refleksen være rød. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvor det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene.

Lysene skal plasseres i en høyde som ikke er sjenerende for andre trafikanter, gjerne på sykkelrammen over hjulene. Foran skal sykkelen ha lykt som gir gult eller hvitt lys og bakerst skal lykten ha rødt lys. Lyktene skal være festet til sykkelen og de skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 meter. Blinkende lykter skal blinke med minst 120 blink pr. minutt (hentet fra Lovdata).

Bruk av hodelykt

Dersom du sykler til og fra jobben på en opplyst vei, er det ikke poeng i å bruke hodelykt. Andre syklister kan bli blendet og det kan skape ubehagelige situasjoner.

Simen anbefaler kun hodelykt til syklister, dersom de sykler i skogen, eller på mindre opplyste veier, hvor det er behov for mer lys.

-Ikke kle deg som et blinkende juletre som er forstyrrende for dine medtrafikanter, men følg reglene for lysbruk.

Bøter for manglende lys

Det er påbudt med lys i mørket. Er det kontroll og du blir stoppet av politiet uten lys, kan du få en sviende bot på 1200 kroner. Sykkelen må så trilles til nærmeste forhandler for å kjøpe og montere på lys.

-Vær synlig etter mørkets frembrudd og oppfør deg pent i trafikken, oppfordrer Simen.

Bestill forsikring