En tjeneste fra NAF

Test av elsykler 2019

Test av elsykler 2019

Ønsker du deg en elsykkel, men har ikke lyst til å legge så mye penger i en sykkel? NAF har testet åtte rimeligere elsykler, og vinneren er sammenleggbar.

Elsykkelen Kayoba E-legance fra Jula koster bare 7000 kroner, og viser at det er mulig å få en bra elsykkel for en billig penge. Den havner helt i toppsjiktet i testen av rimelige elsykler NAF har gjort i samarbeid med Testfakta.

Gode priser

NAF har testet åtte elsykler i prissjiktet 7 000 - 12 000, og elsykkelen fra Jula er blant de billigste syklene i testen med bra rekkevidde, god kjørekomfort og gode bremser. Jula-sykkelen deler andreplassen med elsykkelen fra Clas Ohlson, men vinner klart på pris sammenlignet med Clas Ohlson-sykkelen som er tre tusenlapper dyrere.

Les mer om hvordan elsyklene ble testet.

Du får det du betaler for

Disse rimeligere elsyklene har generelt kortere rekkevidde, dårligere kjøreegenskaper og lavere kvalitet enn de dyrere modellene vi testet i 2018. Også Jula-sykkelen viste svakheter ved konstruksjonen. Displayet hadde dårlig lesbarhet, det skramlet fra sykkelstøtten under syklingen og forgaffelen sviktet under kraftig nedbremsing. Flere av syklene i testen hadde også dårlige kjøreegenskaper og var vinglete å kjøre på. Verst ut kom syklene fra Biltema og Intersport som vinglet og krenget kraftig i høy hastighet. Testen viser at du får det du betaler for.

De nye elsyklene har bedre bremser

Det som er positivt er en god utvikling i bremsene. I den første testen NAF gjorde av billige elsykler i 2016 ble fem av syklene underkjent.

– I år er det kun én av syklene som ikke får godkjent i bremsetesten, og det viser at produsentene jobber for å få opp kvaliteten på bremsene, sier seniorrådgiver Janne Pedersen i NAF.

Testvinneren er en sammenleggbar elsykkel

Testvinneren Mate Classic 250+ skiller seg ut med et kulere image enn de andre billigsyklene. Mate er en sammenleggbar elsykkel som produseres i Danmark. For de som skal ta med sykkelen på tog eller buss, er det et godt valg med en sammenleggbar sykkel som kan tas med gratis som håndbagasje.

Mate Classic 250+ har en lavere pris enn mange liknende elsykler i markedet, og scorer godt over hele linjen i testen. Den er solid, har god batterikapasitet og lengst rekkevidde av syklene som ble testet med 60 kjørte kilometer i den praktiske testen. Testerne beskriver den som god å kjøre, med stabil og kraftig nedbremsing. Sykkelen selges på nettet direkte fra fabrikanten Mate, og prisen fra forhandler er 10 999 inkludert frakt, mva og toll til Norge. (Mate Classic 250+ het tidligere Mate City+.)

– Det er viktig å sette seg inn i de forskjellige deltestene og lese tabellene godt for å se om sykkelen passer deg. Det er stor variasjon i tillatt maksvekt, og antall gir varierer fra elsykkel til elsykkel, opplyser seniorrådgiveren.

Fire av åtte sykler ble ikke godkjent i testen

Testens overraskelse er at hele fire av åtte sykler ikke ble godkjent. Sykkelen GoCamp Latte som også er testens taper, ble ikke godkjent i bremsetesten. Mest overraskende er det likevel at hele tre av syklene ikke ble godkjent fordi motoren fortsatte å gi assistanse etter at sykkelen hadde oppnådd en fart på mer enn 25 kilometer i timen. Det betyr at de ikke er lovlig å bruke som sykkel, men må registreres og skiltes som kjøretøy. De som ble underkjent på grunn av for høy fart var syklene fra Biltema, Lifebike og XXL. Biltema ga assistanse til 28 kilometer i timen, Lifebike til 30 kilometer i timen, og sykkelen fra XXL helt opp til 35 kilometer i timen.

– Vi ble mest skuffet over at elsykkelen Energy Touring fra XXL havnet i denne kategorien. Energy Touring fra XXL er en av de beste elsyklene i testen. Den gjør det godt på de fleste punktene. Med hydrauliske skivebremser er den en suveren vinner i bremsetesten. Den gjør det også best på kjøreegenskaper. Dessverre viste testen at motoren i Energy Touring ga kraft helt opp til 35 kilometer i timen, og det er 10 kilometer over den lovlige grensen på 25 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for XXL for å få elsykkelen i godkjent stand, sier Janne Pedersen i NAF.

Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped

Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.

– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.

Dette svarer forhandlerne

Forhandlerne har fått anledning til å kommentere testresultatene for syklene som ikke blir godkjent. XXL og Lifebike oppgir at deres sykler er testet og godkjent. Begge forhandlerne forklarer testresultatene med at hastigheten på syklene som er sendt inn til testen ikke er justert skikkelig.

– Den sykkelen vi har sendt inn er antakeligvis levert med en kontrollinnstilling som er tilpasset det amerikanske markedet der elsykler kan gi assistanse opp til 32 km/t, sier Are Enghagen, innkjøper for XXL.

Hvor vidt dette stemmer har det ikke vært mulig for NAF og Testfakta å kontrollere. – Vi må basere oss på de syklene som er testet og på den tilstanden disse var i ved testingen. Av denne grunn har syklene med for høy hastighet fått betydelig redusert totalkarakter, sier Pedersen i NAF.

Finn ut mer om NAF MOV sykkelforsikring for sykkel og elsykkel