En tjeneste fra NAF

Norge på langs på elsykkel

Det er et gledesstrålende ektepar som ankommer NAF hovedkontor i Oslo, fredag 19. juli. De har syklet i 4 døgn, og allerede lært mye.

-Det vi virkelig har innsett er at ting tar lenger tid enn vi hadde planlagt, sier Jan Olav.

-Vi har brukt NAF sin reiseplanlegger og litt Google Maps om hverandre, men det er ikke bestandig at alt er tilpasset til sykkel likevel. Det vil si, tjenestene vil gjerne ha oss utenom tuneller og motorveier, men omveiene er gjerne på rundt 4 mil, og det bidrar til at vi bruker lenger tid på etappene enn det vi hadde tenkt. Det hender også at sykkelveiene plutselig slutter, og det er vanskelig å vite hva som er den beste veien videre.

-Vi har også opplevd at sykkelvei har stoppet rett inn i et anleggsgjerde, så det er tydelig at det er en jobb å gjøre for å tilrettelegge bedre for sykling i Norge, konkluderer han.

-I tillegg til litt kart-trøbbel, holder ikke mitt batteri så lenge som Jan Olav sitt, forklarer Monika.

Ekteparet har også måtte lade oftere enn de hadde sett for seg, noe som har ført til ekstra tid. I tillegg til batteriene som medfølger elsyklene, har de med seg et ekstra batteri hver.

-Vi burde kanskje hatt enda et ekstra par med batterier med oss, fortsetter Monika.

Tross noe uberegnet ekstra tid og aha-opplevelser er paret er fornøyd så langt.

-Vi er gift enda, ler Monika, men vi merker at det slett ikke er lett å sykle så lange distanser - selv med elsykkel. Vi har møtt noen som har sagt at det “er juks”, men likevel syns vi er tøffe. De tror kanskje det er lett å sykle 280 mil med elsykkel, men du må fortsatt jobbe selv også, og vi begynner å kjenne det ganske godt i lårene.

Viktig med energiinntak

Paret har fått mange råd om hva de bør spise underveis. Det har ikke blitt mye “vanlig turmat”, men de fyller på med mye vann, salt og fett for å orke de lange distansene.

-Vi har merket at det er vanskelig å fylle på med nok energi. Når man ikke har spist nok blir lunta kort, så det er viktig å passe godt på å få i seg nok. Derfor har vi pakket med oss tubeost, spekepølse, vann og rundstykker, for å få i oss nok energi på kort tid. Det er ikke alle strekninger man har enkel tilgang til dagligvarebutikker eller spisesteder - noen av strekningene er ganske øde. Monika og Jan Olav stoppet innon NAFs hovedkontor for lunsj dagen de var i Oslo.

Sover der det passer seg

Paret har overnattet både i telt, hos venner og på hotell hittill på turen, noe som fungerer fint.

-Vi har mange venner langs ruta, og der vi ikke kjenner noen som vil ta oss inn, sover vi i telt hvis været er godt. Det er deilig å ha noen netter på hotell også, og få seg en skikkelig hotellfrokost før vi sykler videre, smiler Jan Olav.

-Det beste med turen er alle de hyggelige menneskene vi har møtt, skyter Monika inn. Og folk er som regel veldig hensynsfulle i trafikken, noe som overrasket oss litt utifra hva vi har hørt om bilister og syklister. Mange vi snakker med blir inspirert til å gjøre det samme, og tilbudet om å få låne elsykkel er noe mange er interessert i.

Paret sykler nå videre mot Rondane, men de har én ting de gleder aller mest til - den vakre naturen når de kommer lenger nordover.

-Vi håper vi rekker å sykle Lofoten og kan oppleve naturen der på sykkelen, men vi har en hurtigrute å rekke 12. august, så vi må se an hvor mye tid vi mister med tanke på omveier og mer lading enn forutsett.

Bestill forsikring