En tjeneste fra NAF

8 gode tips til en fersk vintersyklist

Elsykkel har for mange blitt løsningen for å unngå folkemengder og trengsel i kollektivtrafikken i 2020. Har du planer om å bruke elsykkelen gjennom vinteren? Her noen tips og råd til deg!

1: Skift til piggdekk

Ikke sykle på sommerdekk om vinteren. Når den første nattefrosten kommer, bør du bytte til piggdekk. Et godt grep på veien er viktig for egen og andres trygghet. De fleste klarer å bytte disse selv, men mange ønsker hjelp av verksted til dette. Det er lurt å være ute i god tid, da det fort kan ta dager eller uker med ventetid for å få byttet dekk.

2: Kle godt på deg

På en elsykkel kan det fort bli kaldt når gradestokken synker. Pass på å ha ansiktet godt dekket med buff eller skjerf. Har du en tynn lue som dekker ørene under hjelmen, så er det positivt. Hendene blir fort kalde. Gode vindtette votter er godt å ha. Om du fryser veldig på fingrene, kan du også gå til innkjøp av muffer til å ha på styret.

3: Skru ned motorkapasiteten

Om du er veldig kald, så kan det hjelpe å skru motorkapasiteten ned i økonomi-modus. Da vil du i større grad bruke egen maskin til å komme seg frem, noe som også gir bedre helseeffekter. Skru heller motoren på i tunge oppoverbakker og klar deg uten motorhjelp på flat mark.

4: Vask av sykkelen

Sykkelvedlikehold er noe som veldig mange utsetter og glemmer. Vintersykling sliter mer på sykkelen enn sommersykling. Salt og søle kan føre til at sykkelen ruster. Du bør klare å spyle sykkelen fri for salt og skitt. Er du så heldig at sykkelen står parkert innendørs, bør du også ta frem litt såpevann og rengjøre den innimellom. Pass på så vannet ikke fryser til is.

5: Enkelt vedlikehold

Oljing av kjedet er enkelt og nødvendig for å ha en god sykkelopplevelse. Har du mye rust og lite olje på kjedet, vil syklingen oppleves som tung og hakkete. Rens av gammel olje, smør på ny og tørk over. For mye olje kan føre til søl og skitne til bakhjulet ditt, så ikke «hell på» for mye, men bruk en moderat mengde olje.

6: Lykt og lys

Det er viktig å se og bli sett i trafikken. Lys og lykter er påbudt. Hvitt/lyst lys foran og rødt bak. Er det trafikkontroll og du blir du tatt uten lys, må du trille sykkelen videre. Boten er på sviende 1 200,-.

7: Lading

Vinter og kulde tærer mer på batteriet og du vil oppdage at du må lade oftere enn i sommermånedene. Vi anbefaler at du så godt som mulig unngår å gå helt tom for strøm, samtidig som du heller aldri bør la den lade fullt opp over en lengre periode. Om du stapper en koffert full av klær, vil det slite mer på den enn om du pakker 80 - 90 % fullt. Tilsvarende prinsipp gjelder for elsykkel-batteri. Om sykkelen står parkert utendørs bør du ta med batteriet inn om natten.

8: Våg å sykle i snøen

Den første snøen kan virke skummel. Men har du først kommet over den første snøkneika og kjent på mestring og hvordan det er å sykle om vinteren, kan vi nesten garantere at du vil fortsette og med rette kan kalle deg vintersyklist.

Bestill forsikring