En tjeneste fra NAF

6 tips om du skal kjøpe brukt elsykkel

– Sjekk sykkelen nøye, og styr unna de mange ulovlige syklene som ligger ute til salgs, er rådet fra Syklistenes Landsforening.

I samarbeid med Godt Forberedt og Gjensidige.

Bare i Oslo ligger det nå over 100 elsykler ute til salgs på Finn.no. Markedet for kjøp og salg av brukte elsykler er økende. Enkelte av elsyklene kan være ulovlige og ha blitt trimmet for å kjøre raskere enn lovlig av forrige eier. I denne artikkelen gir vi deg råd for hva du bør passe på om du skal kjøpe brukt elsykkel.

– Når man skal kjøpe brukt sykkel, er det mye å passe på. Og hvis det er en elsykkel man har lyst på, er det enda mer som bør sjekkes, sier Morten Karlsen i Syklistenes Landsforening.

Han har mange års erfaring som sykkeltester, og de siste årene har han hatt mange forskjellige typer elsykler på testbenken. Etter hvert har det vokst frem et bruktmarked for slike doninger, og det er bra, mener Karlsen.

Hvor og når skal elsykkelen brukes?

– Det er fint hvis brukte elsykler – til bruktpris – får flere opp på sykkelsetet og ut på tur. Samtidig er det altså en del ting som er viktig å sjekke før man legger penger på bordet for en batteridrevet tohjuling, sier han.

Det første man bør gjøre, ifølge eksperten, er å vurdere behovet sitt. Skal man sykle mest på asfalt, eller også på grus og dårlige veier? Skal sykkelen benyttes om vinteren, har du tenkt å trekke tilhenger? Og ikke minst: Hvor mye penger vil du bruke?

Etablerte merker holder seg godt i pris

Når det gjelder elsykler, er merkenavnet ofte mindre viktig enn navnet på produsenten av motor, batteri og styring, fremholder Karlsen. Han anbefaler igjen anerkjente produsenter – ikke minst fordi man kan få tak i reservedeler i mange år fremover.

– En kvalitetssykkel koster som ny fra 20 000 kroner og oppover. Med jevnlig vedlikehold vil den kunne holde seg godt i pris. Vi ville heller kjøpt en god brukt elsykkel enn en ny og dårlig en, sier han.

6 tips til kjøp av brukt elsykkel

1) Sjekk batteriet

Et dårlig batteri kan gi seg før du har syklet én mil. Et sykkelbatteri må lades jevnlig, også når sykkelen ikke brukes, for eksempel om vinteren.

– Ellers kan det bli ødelagt i løpet av mindre enn et år. Hvis batteriet er eldre enn 2–3 år, må du uansett regne med å bytte det. I tillegg: Sjekk hvor stor kapasitet batteriet har og at display/motorstyring fungerer, sier Karlsen.

På noen elsykler kan det hentes ut svært mye informasjon hvis man kobler elsykkelen til et diagnoseverktøy. Her kan man se hvor mange ganger batteriet er ladet, om det er ladet i sterk kulde (ikke anbefalt), om batteriet gir feilkoder, om sykkelen har vært trikset med for å gå fortere og en rekke andre forhold.

– Enkelte forhandlere vi har snakket med tilbyr seg å lage en tilstandsrapport om sykkelen. En slik rapport vil inneholde informasjon om batteriet og hvordan det er brukt, opplyser eksperten.

2) Vurder produsenten

Landsforeningen anbefaler å kjøpe sykkel med motor, batteri og styringssystem fra produsentene Bosch, Yamaha eller Shimano. Disse har standardiserte løsninger, og du kan regne med å få kjøpt deler i mange år.

– Jo mer ukjent og «tvilsom» produsenten er, jo vanskeligere kan det være å få tak i deler. Vi kjenner folk som har måttet kaste elsykler etter 4–5 år fordi det ikke var mulig å skaffe nytt batteri. Sjekk om batteriet kan erstattes og hva operasjonen koster, sier Karlsen.

Han legger til at noen importører selger elsykler uten å ha noe servicenett for kundene sine. Hvis man vurderer et ukjent merke, er rådet å sjekke om det finnes verksteder som kan hjelpe deg, og om noen tar på seg garantiansvar.

3) Ta en testtur

Motor, gir og bremser må virke som de skal. Ta deg tid til å sykle en tur og prøv alle girene, er rådet fra Karlsen.

– Finn gjerne en bratt bakke og sjekk at motoren drar jevnt og godt. Bremsene må også virke godt. Ettersom en elsykkel er tyngre og ofte holder høyere fart enn den vanlige utgaven, anbefaler vi at den er utstyrt med skivebremser, sier han.

4) Sjekk sykkelens stand

– Hvis sykkelen er svært skitten – styr unna. En selger som ikke har rengjort sykkelen før salg, har trolig ikke vedlikeholdt den før heller, mener Karlsen. Han anbefaler også å sjekke at det ikke er slakk i hjul og styrelager, og at kjede og drivverk ikke er slitt.

– Selv om selgeren er aldri så overbevisende når han/hun sier at «det bare er en bagatell», bør du kreve at «bagatellen» blir fikset før du betaler.

5) Vurder prisen

Er det et rimelig forhold mellom sykkelens nypris og det selgeren krever? Karlsen forteller om tilfeller der selgeren har oppgitt en altfor høy nypris.

– Dette er ren svindel, konstaterer han og understreker at man også må være oppmerksom hvis prisen er mistenkelig lav.

– Be om å få se kvittering på sykkelen. Hvis du kjøper en stjålet elsykkel, støtter du opp under det illegale markedet. På tapt og funnet-sider på Facebook kan du se om sykkelen er meldt savnet. Sjekk også om sykkelen finnes i et sykkelregister.

6) Er sykkelen lovlig?

Forviss deg om at sykkelen ikke kan gå ulovlig fort. En del sykler blir trikset med for å oppnå høyere hastighet enn tillatt, opplyser Karlsen.

– Hvis du skulle bli innblandet i en ulykke, kan du bli stilt ansvarlig hvis sykkelen er ulovlig, sier han.

Karlsen påpeker at landsforeningen ofte ser beskrivelser av bruktsykler som «med denne cruiser du enkelt i 40–50 km/t».

– Andre kan gå enda raskere. En del av disse syklene er selvbygd. Man kan ikke vite med sikkerhet om folk som bygger selv vet hva de driver med. Og uansett er en slik sykkel altså ulovlig, sier han.

Bestill forsikring