En tjeneste fra NAF

– For oss er elsykkelen raskere enn både buss og bil

Mor og barn på sykkel

Solfrid Langeland kjøpte en rimelig elsykkel og fikk en ny hverdag: Veien til jobben går kjappere – og hjemveien med junior får flere impulsive avstikkere.

Navn: Solfrid Langeland

Alder: 31

Sykkel: Yosemite Sport fra Biltema

Elsyklist siden: 2018

– Jeg syklet mye i studietiden her i Bergen, fordi det er en praktisk måte å komme seg rundt på. Men så flyttet vi til et veldig bratt område av byen, forteller Solfrid Langeland.

Dermed var ikke lenger hverdagen på sykkel like enkel.

– Nå ble jeg nødt til å gå av sykkelen og trille opp bakkene hjem, hver gang. Dermed kunne jeg like gjerne gå eller ta bussen.

Så endret hverdagen seg igjen: De fikk barn, og de fikk barnehageplass tre kilometer unna. Og bakkene på hjemveien var fremdeles like bratte.

– Da måtte vi finne en ny løsning på transportbehovet vårt, og det sto mellom bil og elsykkel. Men bil er dyrt å kjøpe, dyrt å ha – og i tillegg får du kø og parkering og bompenger. På den andre siden var vi usikre på elsykkel og hvordan det ville føles på våte og kalde regnværsdager. Men vi kjente flere i nabolaget med elsykkel, og så jo at dette fungerte for dem, forteller Solfrid.

En overbevisende prøvetur

– Vi fikk låne en elsykkel av noen venner like ved, og brukte den en helg. Det var kjempegøy! Den søndagsmorgenen våknet jeg og innså at vi var tomme for kaffe. Da syklet jeg bare ned bakkene til butikken, kjøpte en pose kaffe og syklet hjem igjen.

Den lille handleturen ble vendepunktet:

– Det tok meg 5 minutter opp bakken som det tar minst 20 minutter å gå. Det var en overbevisende søndagsmorgen i elsykkelens favør, helt klart! Familien er fornøyd med elsykkelen

Valgte rimelig elsykkel, angrer ikke

Dermed ble det elsykkel på den lille familien. Solfrid undersøkte markedet og hentet råd i ulike nettforum, før hun bestemte seg for et av de rimeligste alternativene: En elsykkel fra Biltema.

– Vi endte med en Biltema Yosemite 70 Sport, selv om mange advarte oss om dårlig kvalitet. Og sant nok, batteriet gikk i stykker etter en liten stund. Heldigvis fikk vi nytt med én gang – og i tillegg vasket og justerte forhandleren sykkelen for meg samtidig, jeg hadde ikke engang bedt om det, sier Solfrid fornøyd.

– Vår konklusjon er at det går an å kjøpe rimelig elsykkel, så lenge du gjør det av noen som tar garanti på alvor. Sykkelen fungerer fremdeles fint, og selv om motoren ikke er blant de sterkeste, kommer vi opp bakkene hver gang.

Solfrids elsykkelhverdag

Elsykkelen brukes til å sykle junior til barnehagen, før Solfrid sykler videre til jobb. Noen ganger leverer mannen hennes i barnehagen, da sykler han videre og parkerer sykkelen ved konas arbeidsplass, før han løper videre til sin egen.

– Heldigvis liker han å løpe, både til og fra jobb! sier Solfrid og ler.

For dem tar elsykkelpendlingen kortere tid enn de ville brukt med både buss eller bil, selv om strekningen ikke er mer enn 6 km hver vei.

– Og det å sykle i regnet kan faktisk være trivelig, bare man har sydvest og oljetøy. Små butikkbesøk gjør vi også unna med elsykkel, det er ikke noe problem å ta med et par handleposer i sideveskene.

Solfrid har også kjøpt litt nyttig ekstrautstyr som kommer godt med:

– Ja, vi har satt på en ekstra stødig tobeint parkeringsstøtte, et foranmontert barnesete med stor vindskjerm, vindmuffer på styret som både jeg og småen kan putte hendene inn i på kalde dager – og en skvettlapp som holder skoene rene tross sølepytter. En del slike små detaljer kan gjøre stor forskjell!

Elsykkel og bildeling dekker behovet

– Nå som vi har elsykkel, slipper vi å eie bil. Det er den store forskjellen, det er deilig å slippe å betale på bil hele tiden. Vi har bildeling de gangene det trengs, resten løser elsykkelen. Den er gull verdt, særlig for oss byfolk som bor litt ekstra bratt og kronglete til. Hadde vi ikke hatt elsykkel, ville det vært mye mer tungvint å bo slik vi bor.

På toppen av den tunge bakken med elsykkel

En av de store fordelene med elsykkel, er de impulsive omveiene, mener Solfrid.

– Noen ganger når jeg henter sønnen vår i barnehagen, spør han om vi kan sykle ned og mate endene, eller sykle innom farfar og farmor og se om de er hjemme. Og da gjør vi ofte det, fordi slike omveier både er enkle og mer fristende med elsykkel. Vi er jo allerede ute!

Når de kjører bil, skjer slike ting sjelden: – Det blir mye høyere terskel for slike små avstikkere med bil, du må ta barna inn og ut av seler og stoler og få dem med fra parkeringen og bort dit vi skal, det er mye styr. Nå sykler vi bare ned til endene, og så deler han knekkebrødet sitt med dem – mens han sitter på sykkelen. Sånt blir dagen litt bedre!

Den uunnværlige sykkelen

Elsykkelen har kort sagt reddet hverdagslivet, mener Solfrid. Tanken på at den skulle bli stjålet, er dyster:

– Hvis elsykkelen vår ble stjålet, måtte vi begynt å ta bussen og bedt om kjørehjelp fra slekta med hverdagstransporten, men i praksis hadde vi nok skaffet oss ny elsykkel rimelig kjapt! Noe av årsaken til at vi har valgt en rimelig elsykkel til 9 000 kroner, er at det skal være mulig å kjøpe en ny en uten å blakke seg.

Men med en god forsikring kan familien slippe å betale en ny sykkel selv – om uhellet skulle være ute.

– Forsikring, ja… Jeg vet faktisk ikke om sykkelen vår er dekket i den forsikringen vi har nå, det må jeg innrømme! Vi har nok slappet av litt, fordi sykkelen vår ikke er så dyr, men jeg innser at litt mer faktasjekk nok må til her.

Bestill forsikring