En tjeneste fra NAF

– Det er som å gå en rolig tur hver morgen

Av: Geir Anders Rybakken Ørslien

Håkon Neset ble inspirert av samboeren som syklet hele året, men å komme svett på jobb var praktisk umulig. Så prøvde han elsykkel.

-Elsykkelturen til jobb blir som å gå seg en rolig tur hver morgen: Jeg får litt bevegelse i kroppen, kan trekke inn frisk luft og kjenner litt på været for arbeidsdagen starter. Så enkelt er det. Jeg blir ikke svett, jeg trenger ikke skifte etterpå – og jeg bruker maks et par minutter mer enn med bil på fem kilometer.

Det var samboeren som inspirerte Håkon Neset til å bli elsyklist. Hun syklet rundt i Oslo mens han oftere valgte buss eller bil.

-Jeg syklet litt som student, men da jeg begynte jobbe, valgte jeg andre transportløsninger – fordi svette er et problem når du skal sykle flere kilometer i ulikt vær. Når du jobber i konsulentbransjen og skal bruke dagen ute hos kunden, så er det ikke særlig aktuelt for min del å dukke opp i svette klær og spørre etter garderoben for å skifte.

Fra å knapt sykle - til å bli helårssyklist

Da samboeren fikk brattere vei til studiestedet på Rikshospitalet, kjøpte de en elsykkel sammen – som hun brukte klart mest, året rundt.

– Etterhvert byttet jeg også jobb og fikk et fast arbeidssted der det var enklere å ha litt klær i et skap, så jeg kunne skifte. Dermed prøvde jeg også elsykkelen en dag, på en strekning som er fem kilometer med jevne stigninger. Og da oppdaget jeg at jeg slett ikke trengte å skifte, selv om jeg bare brukte et lite kvarter. Takket være at jeg har tingene mine i en veske på bagasjebrettet og ikke i en ryggsekk, blir jeg ikke klam på ryggen en gang.

Dermed kjøpte Håkon sin egen elsykkel – en Merida E-Spresso med Shimano-motor. Han syklet hele sommeren, hele høsten – og hele vinteren, da med piggdekk.

– Jeg er glad jeg valgte en skikkelig sykkel med godt utstyr. Så langt har jeg syklet 200 mil, og skiftet nettopp bremseklosser for første gang. Selve motorsystemet virker prikkfritt året rundt, helt uten problemer. Spesielt det å ha gode, fastmonterte LED-lys foran og bak som jeg kan skru av og på via displayet på styret, det er en stor fordel. Jeg ser og blir sett, og trenger aldri tenke på å ta med lyktene inn for å lade dem eller bytte batterier.

Forrige vinter ble Håkons første sesong som vintersyklist, og det blir slett ikke den siste.

– Det er mye enklere å sykle elektrisk når det er kaldt, siden du ikke svetter inne i de varme klærne. Og jeg trengte ikke kjøpe egne sykkelklær heller: Jeg er jo et turmenneske, så det var bare å bruke de vanlige turklærne jeg fant i skapet. Når det regnet, fungerer det vanlige regntøyet helt fint uten at jeg blir klam inni klærne – siden jeg holder pulsen på et moderat nivå. På de kaldeste dagene tok jeg en tynn dunjakke under jakka og noen kraftige votter på hendene. Og blir det ekstra kaldt, så har jeg en tynn, isolerende Primaloft-bukse som passer under regnbuksa. Da er ikke vinteren noe problem.

Elsykling gir frihet og overskudd

Håkon konstaterer at syklingen nå er blitt en vanesak, og at den daglige turen fra døra hjemme og til kontoret gir overskudd – også økonomisk.
– Joda, jeg sparer jo 7-800 kroner i måneden ved å droppe busskortet, men like viktig er det å slippe å forholde seg til rutetider. Nå står jeg aldri ute i kulda og venter på bussen, jeg kommer meg avgårde straks jeg er klar. Bilen bruker jeg bare dersom jeg skal videre på noe annet rett etter jobb, for eksempel utenfor byen. En ny oppdagelse for Håkon, var at den elektriske motoren gjør det enklere å være hensynsfull i trafikken.

– Når du sykler uten strøm og endelig har jobbet deg opp i marsjfart, så er det ikke veldig fristende å bremse ned til full stopp hver gang noen står og vil over veien foran deg. Med elsykkel er det helt uproblematisk å stoppe for andre, fordi jeg vet at jeg kommer så lekende lett opp i 20-25 km/t igjen. Dessuten er jeg ikke på treningstur med denne sykkelen, jeg er i et rent transportmodus med lavere puls. Da er det nok litt enklere å være hyggelig i trafikken også.